Aktualizacja Melpe – 1 kwartaÅ‚ 2021
W pierwszym kwartale 2021 roku wprowadzamy aktualizacje dotyczące między innymi kwestii numeracji na wydrukach, integracji zadań w Melpe z Google Calendar, czy też możliwości generowania raportu listy faktur zakupu. Aktualizacja wprowadza także pewne zmiany wizualne, które są zapowiedzią większych udoskonaleń layoutu programu.

Lista wprowadzonych nowości:

  1. Kod kraju przed numerem NIP na wydrukach
  2. Połączenie zadań w melpe z Google Calendar
  3. API
  4. Raport listy faktur zakupu w pliku excel i pdf
  5. Zmiany wizualne wpływające także na ergonomię pracy
  6. Modyfikacja nazwy plików pobieranych faktur
  7. Zmiana danych osób wystawiających faktury
  8. Nowy typ dokumentu – nota obciążeniowa

1. Kod kraju przed numerem NIP na wydrukach

Zmiana wprowadza opcję wyświetlania kodu kraju przed numerem NIP na wydrukach faktur. Wyświetlanie kodu kraju np. PL przed numerem NIP w danych sprzedawcy na wydruku faktury możliwe jest po spełnieniu dwóch warunków:
  • Zaznaczony jest parametr informujÄ…cy o tym, że firma posiada aktywny numer VAT-UE
Wyboru tej opcji można dokonać podczas dodawania firmy w programie lub w ustawieniach firmy – Dane księgowe.
  • Wybór jednej ze stawek VAT w transakcjach z podmiotami w UE:  0% WDT i  np UE-u
Wydruk kodu kraju np. DE w danych nabywcy zależy od poprawnego oznaczenia posiadania przez kontrahenta aktywnego statusu VAT-UE.

2. Połączenie zadań w Melpe z Google Calendar

Jeżeli przyzwyczajeni są Państwo na do pracy z kalendarzem Google i tam rejestrują wszelkie terminy wydarzeń i przypomnienia, to w Melpe pojawiła się możliwość integracji konta użytkownika z jego kalendarzem w Google. Wszystkie terminy z CRM w Melpe znajdą się automatycznie w kalendarzu Google.

W jaki sposób połączyć kalendarz Melpe z kalendarzem użytkownika Google?

W celu integracji należy wejść w Melpe do profilu użytkownika i w sekcji „Podstawowe dane” przejść na zakÅ‚adkÄ™ Integracje.   Należy kliknąć przycisk „Zaloguj w Google Calendar”. Otworzy siÄ™ okno logowania – niezbÄ™dne jest logowanie na konto Google, którego kalendarz chcemy zsynchronizować. Po zalogowaniu należy zezwolić aplikacji Melpe na dostÄ™p do kalendarza. NastÄ™pnie ponownie niezbÄ™dne jest potwierdzenie zezwolenia. ZezwalajÄ…c Melpe na dostÄ™p do kalendarza Google decydujesz siÄ™ na umieszczanie zadaÅ„ i terminów w kalendarzu. Å»adne inne informacje nie sÄ… pobierane i wysÅ‚ane z Melpe. Å»eby wydarzenia z Melpe widoczne byÅ‚y w Twoim kalendarzu Google potrzebna jest jeszcze zgoda administratora firmy, który musi przyznać uprawnienia użytkownikowi (Ustawienia – Lista użytkowników – ZmieÅ„ uprawnienia).

3. API

Przygotowaliśmy nową funkcjonalność, która pozwala na integrację aplikacji zewnętrznych. Za pomocą dostępnego w Melpe API można zautomatyzować generowanie faktur np. na podstawie zamówień ze sklepu internetowego. Czytelnie opisane funkcje pozwalają na przygotowanie integracji z dowolnym programem zewnętrznym. Jeżeli potrzebujesz zintegrować Twoją aplikację z Melpe za pomocą API poinformuj nas o tym lub zleć swojemu programiście. Opis dostępnych funkcji API dostępny jest pod adresem  https://panel.melpe.gq/api/v1/. Obecnie pracujemy nad dodatkiem łączącym sklep internetowy WooCommerce z  naszym programem.

4. Raport listy faktur zakupu w pliku excel i pdf

Na listach dokumentów związanych z zakupem przygotowaliśmy funkcję, która tworzy raport z zestawieniem dokumentów za dany okres. Raport można wygenerować do pliku pdf lub xls. Raport do pliku Excel zawiera więcej danych i  dodatkowo można modyfikować go dostosowując pod własne potrzeby. Generowanie raportów odbywa się w identyczny sposób ja na liście dokumentów sprzedaży. Wybieramy odpowiedni typ dokumentów i filtrujemy z użyciem dostępnych opcji:
  • okresu,
  • serii numeracji
  • oraz poprzez możliwość wyszukiwania po fragmencie tekstu np. nazwie kontrahenta.
Następnie, w zależności czy chcemy wygenerować raport pdf czy xls, klikamy na odpowiedni przycisk.

5. Zmiany wizualne

Wstępem do planowanych zmian wizualnych jest wdrożenie:
  • poprawa dziaÅ‚ania i wyglÄ…du menu głównego aplikacji,
  • nowy filtr zakresu dat na listach dokumentów i rozrachunkach.
Dostępne są opcje szybkiego wyboru typu Miesiąc – aktualny itp.

6. Zmiana nazwy plików pobieranych faktur

Wsłuchując się w sugestie zgłaszane przez użytkowników zmieniliśmy algorytm, który nadawał nazwy zapisywanym fakturom do plików pdf. Obecnie w nazwie pliku znajduje się numer faktury i termin wygenerowania pliku, dzięki czemu już po nazwie pliku wiemy jaka faktura znajduje się w pliku.

7. Dane osoby wystawiajÄ…cej faktury

Również w zwiÄ…zku z PaÅ„stwa sugestiami wprowadzamy zmiany dotyczÄ…ce danych osoby wystawiajÄ…cej dokument na wydruku faktury. Poprzednia aktualizacja umożliwiÅ‚a użytkownikom na wprowadzenie odrÄ™bnych danych, które wyÅ›wietlaÅ‚y siÄ™ na wydruku faktury. Jednak takie rozwiÄ…zanie nie sprawdziÅ‚o siÄ™ w przypadku, gdy użytkownik posiadaÅ‚ dostÄ™p do kilku firm. Obecnie wprowadzone zmiany umożliwiajÄ… wprowadzenie przez administratora odrÄ™bnych danych osoby wystawiajÄ…cej fakturę  w każdej firmie z osobna. Opcja dostÄ™pna jest w menu „Ustawienia – Lista użytkowników”. Z menu przy każdym użytkowniku wybieramy „Edycja nazwy użytkownika”. Dokonana w ten sposób zmiana widoczna bÄ™dzie dla nowo utworzonych dokumentów.  

8. Nowy typ dokumentu – nota obciążeniowa

W menu „Dokumenty – Sprzedaż” pojawiÅ‚ siÄ™ nowy typ dokumentu Nota obciążeniowa. NotÄ™ obciążeniowÄ… (nazywana również notÄ… ksiÄ™gowÄ…) wystawiamy w przypadku dokumentowania przychodów, które nie podlegajÄ… opodatkowaniu podatkiem VAT.